Handla på internet

Senast uppdaterad: 20/9-2019

Det kan vara enkelt att handla på internet. Men för att ditt köp på internet ska bli så säkert som möjligt finns det några saker som du bör tänka på.

Ta reda på fakta om företaget

Kolla att det finns adress och telefonnummer till företaget. Prova att kontakta företagets kundtjänst. Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med.

Kolla vad andra personer tycker om företaget. På internet kan du läsa vad andra personer tycker är bra och dåligt med företaget.

Billiga erbjudanden

Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden på internet. Det kan vara ett lockande erbjudande om en billig produkt som leder till en kostsam prenumeration. Prenumeration kallas också för abonnemang. Det kan vara svårt att avsluta abonnemang.

Läs köpevillkor och kolla totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor

Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.

Kolla vad det totala priset blir för det du vill köpa. Kolla vad som ingår i priset, till exempel kostnaden för att skicka varan till dig.

Kolla hur lång leveranstiden är, det vill säga hur lång tid det tar att få varan.

Kolla hur du kan betala för varan. När du handlar på internet kan du betala på olika sätt. Kolla vilka betalningsalternativ som finns och vad de innebär.

Om du betalar med bankkort så betala bara med kort på webbplatser som är krypterade. När en webbplats är krypterad börjar webbadressen med "https" istället för "http". Om det finns en bild på ett hänglås i adressfältet för webbadressen visar det också att företaget är en extra säker webbplats.

För dig utan id-kort

Har du nyligen fått ditt personnummer från Skatteverket? Tänk på att inte köpa något på internet förrän du fått ditt id-kort, alltså ditt identitetskort. Du måste visa upp ditt id-kort för att hämta ut ditt paket hos ett paketombud eller postombud.

Ångerrätt och reklamera en vara eller tjänst

När du handlar på internet kan du ha rätt att ångra ditt köp eller reklamera det du köpt. Reklamera innebär att klaga på ett fel på den vara eller tjänst som du köpt.

Mer information om att handla på internet

På webbplatsen Hallå konsument finns mer information om att handla på internet. Hallå konsument har även personal som kan besvara frågor om köp av varor, reklamationer och annat som du som konsument behöver hjälp med.