Ta hand om dig själv

Senast uppdaterad: 12/2-2019

Steg mot goda vanor och en mer hälsosam livsstil. Goda matvanor, motion och träning, stress och sömn.

Goda matvanor

Vad du äter och dricker betyder mycket för din hälsa och hur du mår. Att äta bra och att röra på sig kan minska risken för många sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och psykiska besvär.

Motion och träning

Människan behöver röra på sig för att må bra. Träning minskar risken för många sjukdomar, till exempel hjärt- och kärlsjukdomar och vissa typer av cancer. Träning gör att du sover bättre, tål stress bättre och hjälper dig att hålla vikten. Träning gör dig också gladare. Vuxna bör röra på sig minst 30 minuter varje dag.

Stress

Alla människor blir stressade någon gång. Det behöver inte vara farligt. Stress kan ge extra kraft att klara av svåra situationer. Men mycket stress kan bli farligt för hälsan. Om du känner dig stressad är det bra att förstå varför. Då kan du lättare hantera stressen, och kan försöka förändra din situation.

Sömn

Det är viktigt att sova gott om du ska må bra. En vuxen brukar behöva sova mellan sex och nio timmar varje dygn. Unga behöver sova mer.